- szkoły dla dorosłych;
- placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego
oraz - ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Kształcenie ustawiczne - umożliwiające uzyskanie, uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych - prowadzone jest w ww. placówkach w następujących formach pozaszkolnych:
- kwalifikacyjny kurs zawodowy;
- kurs umiejętności zawodowych;
- kurs kompetencji ogólnych;
- turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
- inny kurs umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Poniżej omówiono publiczne placówki.
CENTRA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
Publicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są centra kształcenia ustawicznego. Statutowa działalność tych placówek polega na prowadzeniu kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, a także w szkołach dla dorosłych (jeżeli takie szkoły wchodzą w skład centrum).
Do głównych zadań centrów należy:
- opracowywanie oraz rozpowszechnianie materiałów metodyczno-dydaktycznych właściwych dla prowadzonego kształcenia;
- przygotowanie oferty kształcenia ustawicznego, skierowanej do uczestników tego typu kształcenia w celu zwiększenia ich szans na znalezienie zatrudnienia oraz współpraca w tym zakresie z pracodawcami;
- gromadzenie informacji naukowo-technicznej dla potrzeb kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form tego kształcenia;
- prowadzenie praktycznej nauki zawodu wynikającej z programu nauczania dla danego zawodu.
Centra kształcenia ustawicznego współpracują z urzędami pracy w kwestii organizowania szkoleń i kursów dla osób bezrobotnych oraz z pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
CENTRA KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
Publicznymi placówkami kształcenia praktycznego są centra kształcenia praktycznego. Placówki te realizują zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania dla danego zawodu oraz prowadzą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
Do zadań centrów należy m.in.:
- prowadzenie zajęć praktycznych dla uczniów szkół zawodowych;
- prowadzenie zajęć uzupełniających z zakresu praktycznej nauki zawodu dla młodocianych pracowników;
- organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
- opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów metodyczno-dydaktycznych dla potrzeb prowadzonego kształcenia;
- przygotowywanie oferty prowadzonego kształcenia ustawicznego dostosowanej do potrzeb rynku pracy;
- współpraca z urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach i pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników oraz placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego.
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO
Celem działalności ośrodków jest dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników oraz prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, o których mowa w przepisach w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
Ośrodki współpracują ponadto z urzędami pracy, w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach oraz pracodawcami w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników.
***
Z dniem 1 września 2012 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, do wymogów którego ww. publiczne placówki i ośrodki dostosują organizację i sposób działania do dnia 31 grudnia 2012 r.
***
Opracowano na podstawie:
- Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 186);
- Poradnika - Podstawy kształcenia ustawicznego opracowanego przez Piotra Błędowskiego i Monikę Nowakowską.