Dokument U2 (transfer zasiłku z Polski)
Bezrobotny z prawem do zasiłku, zarejestrowany w powiatowym urzędzie pracy ma prawo poszukiwać pracy w innym kraju członkowskim UE oraz prawo do zachowania praw nabytych, tj. wypłaty polskiego zasiłku za granicą. W tym celu bezrobotny może zwrócić się do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wojewódzkiego urzędu pracy, o wydanie dokumentu U2, potwierdzającego prawo transferu zasiłku z Polski do innego państwa UE, w którym bezrobotny zamierza poszukiwać pracy.
Osoba bezrobotna z prawem do zasiłku, ubiegająca się o dokument przenośny U2 powinna:
- pozostawać w dyspozycji powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, minimum przez 4 tygodnie przed dniem wyjazdu (w uzasadnionych przypadkach okres ten może być skrócony);
- zgłosić zamiar wyjazdu we właściwym powiatowym urzędzie pracy i złożyć wniosek o wydanie dokumentu U2 w wojewódzkim urzędzie pracy - co najmniej na 7 dni przed planowanym wyjazdem.
W celu uzyskania dokumentu U2 należy złożyć:
- Wniosek o wydanie dokumentu U2 (pobierz)
- Kserokopię dokumentu tożsamości;
- Zaświadczenie z PUP (załącznik nr 1 - pobierz);
- Pouczenie (załącznik nr 2 - pobierz);
W przypadku rezygnacji z wyjazdu albo jeśli termin wyjazdu opóźni się o więcej niż 7 dni, należy niezwłocznie powiadomić o tym wojewódzki urząd pracy oraz zwrócić formularz U2.
Po przyjeździe do państwa poszukiwania pracy:
a) osoba bezrobotna powinna zgłosić się do odpowiednich służb zatrudnienia w kraju poszukiwania pracy, w terminie 7 dni
od daty wyjazdu z Polski, celem zarejestrowania się jako poszukująca pracy. Niedotrzymanie tego terminu może spowodować utratę prawa do zasiłku.
b) osoba bezrobotna musi pozostawać w dyspozycji lokalnych służb zatrudnienia w kraju poszukiwania pracy i podlegać tamtejszym procedurom kontrolnym, a także jest zobowiązana do informowania tamtejszych służb o każdym przypadku powodującym zmianę sytuacji osoby bezrobotnej.