Kształcenie zawodowe i ustawiczne

Terminy „kształcenie ustawiczne", czy też „uczenie się przez całe życie" często bywają używane zamiennie. W języku angielskim odpowiadają one terminom „continuing training"
i „lifelong learning". Konieczność kształcenia ustawicznego wynika z dynamiki współczesnego życia, z następujących coraz szybciej przemian gospodarczych, społecznych i na rynku pracy, z procesu globalizacji.
Perspektywa uczenia się przez całe życie bazuje na założeniach:

  1. równorzędności uczenia się w różnych formach, miejscach i okresach życia;
  2. identyfikacji, ocenie i uznawaniu efektów uczenia się niezależnie od formy, miejsca i czasu;
  3. proces uczenia się trwa od pierwszych do ostatnich lat życia.

Zgodnie z  artykułem 3 pkt 16 Ustawy z dnia  z dnia 7 września 1991 r.  o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz 425)  kształcenie ustawiczne - należy rozumieć, jako kształcenie
w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności
i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny
.

Zmiana myślenia o kształceniu, nowy paradygmat - edukacja na każdym jej etapie wyrażona językiem „efektów kształcenia" wymusiła przebudowanie krajowego systemu oświaty.

Zmianie uległo wiele aktów prawnych, z których najważniejszymi w kontekście kształcenia ustawicznego są: 

·         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.);

·         Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2009 nr 56 poz. 458 z późn. zm.);

·         Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2011 nr 205 poz. 1206)  - art. 1 pkt 31 lit. a w zakresie dotyczącym ust. 3 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

·         Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późn. zm.);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. 2012  poz. 186); oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 16    października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w    formach  pozaszkolnych   (Dz. U. 2012 poz. 1152);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa  zawodowego  (Dz.U. 2012 poz. 7).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające  rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania  uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach  publicznych (Dz.U. 2012 poz. 262);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2012 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych  przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz.U. 2012 poz. 1117);

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. 2012 poz. 184) - szczególnie istotny Załącznik do rozporządzenia;

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych (Dz.U. 2012  poz. 188).

 

Najważniejszymi obszarami zmian w kształceniu ustawicznym i zawodowym, wynikającymi 
z ww. aktów prawnych jest klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego, obudowa programowa kształcenia zawodowego (nowa podstawa programowa), organizacja kształcenia zawodowego (ramowe plany nauczania), system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, oraz wprowadzenie nowych form kształcenia - kwalifikacyjnych kursów zawodowych. 

 
W związku z obligatoryjnymi zadaniami, jakie nakłada na Samorząd Województwa 
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 nr 99 poz. 1001 z późn. zm.), Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie w ramach Wydziału Polityki Rynku Pracy realizuje zadania w obszarze kształcenia ustawicznego
i zawodowego, a wśród nich głównie podejmuje działania w zakresie:

a) współdziałania z właściwymi organami oświatowymi w harmonizowaniu ustawicznego kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy;


b) określania po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady zatrudnienia, na podstawie klasyfikacji zawodów i specjalności, o której mowa w art. 4 ust.1 pkt 7 lit. b, wykazu zawodów, w których za przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników może być dokonywana refundacja, o której mowa w art. 12 ust. 2;


c) koordynacji działań w zakresie kształcenia ustawicznego i szkoleń bezrobotnych
i poszukujących pracy, a w szczególności:


- diagnozowania potrzeb rynku pracy w zakresie kształcenia ustawicznego i szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy,


- określania i wdrażania instrumentów służących dostosowaniu kierunków kształcenia
i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy


- prowadzenie rejestru instytucji szkoleniowych,

 
- prowadzenia dialogu społecznego w zakresie polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego.


Rozwój kształcenia zawodowego i ustawicznego w Polsce jest determinowany zapisami znajdującymi się w dokumentach takich jak: „Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010", „Strategia rozwoju edukacji na lata 2007 - 2013". Wszelkie działania, które zapisane są w ww. dokumentach koordynowane są przez Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN.

 

Kontakt:
tel./fax:  91 42 56 148
pok. 122